Werk je aan een project om klimaatverandering tegen te gaan?
Stel je kandidaat en kom in aanmerking voor financiering
Of je oplossing nog op de tekentafel ligt of al op de markt is gebracht: we nemen alle projecten in overweging, zolang je maar een manier hebt gevonden om CO₂ op te slaan zonder dat het vrijkomt in de atmosfeer. Ook oplossingen voor de tijdelijke opslag van grote hoeveelheden CO₂ zijn welkom. Daarmee winnen we namelijk kostbare tijd zolang er nog geen grootschalige technologieën voor langdurige koolstofverwijdering bestaan.
Hieronder lees je meer over ons fonds, onze benadering en waar we op letten.
Met ons Duurzaamheidsfonds willen we klimaatverandering tegengaan
We willen nu de uitstoot terugdringen en aanpakken, en tegelijkertijd steun bieden aan de hoognodige opkomende technologieën waarmee we de hevigste effecten van klimaatverandering kunnen beperken.
In 2020 kondigden we onze eerste aankopen aan, bij 13 bedrijven in acht verschillende verticals. In 2021 deden we meer aankopen op het gebied van biomassa en mineralisering. Benieuwd hoe we oplossingen beoordelen, bedrijven uitkiezen en onze contracten opstellen? Lees dan het Shopify-playbook De markt voor koolstofverwijdering een impuls geven.
Wat ontbreekt er nog?
We inventariseren de technische mogelijkheden om ons voor te bereiden op 2022 en de jaren erna. Ons doel is om opkomende oplossingen in alle verticals in het vizier te krijgen en ons fonds uit te breiden met nieuwe bedrijven. We willen elke euro doelgericht uitgeven. Daarom moeten we precies weten welke veelbelovende oplossingen de steun van Shopify kunnen gebruiken, zodat we hindernissen kunnen wegnemen en er sneller vooruitgang geboekt kan worden.
Alle soorten oplossingen in iedere fase van de ontwikkeling zijn welkom
We nemen alle projecten in overweging, zolang je maar een manier hebt gevonden om CO₂ op te slaan zonder dat het vrijkomt in de atmosfeer. Ook oplossingen voor de tijdelijke opslag van grote hoeveelheden CO₂ zijn welkom. Daarmee winnen we namelijk kostbare tijd zolang er nog geen grootschalige technologieën voor langdurige koolstofverwijdering bestaan. We staan open voor alle oplossingen, of ze nu nog op de tekentafel liggen of al op de markt gebracht zijn.
We letten op 4 belangrijke punten
We nemen alles in overweging, zolang het project maar kan worden opgeschaald en echt iets bijdraagt aan het tegengaan van klimaatverandering.
Baten voor het klimaat
Het project heeft gedurende de levensduur netto een negatieve CO₂-uitstoot (oftewel: er wordt minder CO₂ uitgestoten dan er wordt afgevangen en opgeslagen)
Schaalbaarheid
Het project of de oplossing kan echt iets bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering en is op de langere termijn ook betaalbaar
Implementatie is afhankelijk van de vrijwillige markt
Het project kan draaien op de verkoop van CO₂-credits
Bijkomende voordelen
Projecten die bijdragen aan sociale gelijkheid en andere positieve milieueffecten hebben
De voordelen van je aanmelding
Geen standaardverhaal
Voor een zo groot mogelijke impact geven we samen invulling aan onze partnerschappen en aankoopovereenkomsten. We kopen voor meerdere jaren in en hanteren flexibele voorwaarden, zodat de weg vrij ligt om van jouw project een zakelijk succes te maken.
Contact met andere klanten
Shopify heeft een groot netwerk van bedrijven die koolstofverwijdering willen afnemen. Dankzij de bedrijven in ons Duurzaamheidsfonds krijgen onze merchants bovendien toegang tot klimaatoplossingen, via aanbiedingen en onze Offset-app. De bedrijven in het fonds komen dus in contact met miljoenen merchants op het platform van Shopify.
Vroegtijdig een inkomstenstroom
Shopify koopt al CO₂-credits voordat een bedrijf helemaal klaar is voor de open markt. Met deze vroegtijdige inkomsten van een gerenommeerde koper krijgen bedrijven toegang tot betere financieringsrondes, subsidies en oplossingen voor kapitaalfinanciering.
Marktinzichten
Shopify is uitstekend ingevoerd in de vrijwillige koolstofmarkt. We weten wat de klant wil. Met waardevolle inzichten en adviezen helpen we bedrijven aan een gedegen businesscase en aanpak om effectief te kunnen meedraaien in de veranderlijke vrijwillige markt.
Zo meld je je aan
Een aanvraag bestaat uit twee delen: een formulier en een diapresentatie. Het proces neemt niet veel tijd in beslag, want we hebben liever dat je je richt op het opzetten van je bedrijf. Naast de gebruikelijke contactgegevens willen we meer weten over je methode en wat je wilt bereiken.
We willen graag dat je de diapresentatie met plezier maakt. Neem er bijvoorbeeld foto's, afbeeldingen en links naar andere informatiebronnen in op... alles wat nodig is om te zorgen dat wij goed inzicht krijgen in de wetenschap achter je benadering, de weg naar opschaling en waarom je graag met ons wilt samenwerken.
Inzendingen moeten via dit onlineformulier worden ingevuld:
Nu aanmeldenJe inzending is altijd welkom, maar om in aanmerking te komen voor financiering in 2022 moet je aanmelding wel voor 12 oktober 2021 om 12.00 uur (Pacific Time) binnen zijn.
WAARSCHUWING: Je kunt gedeeltelijk ingevulde formulieren niet opslaan, en je kunt je inzending na het insturen niet meer controleren of bijwerken. We raden je aan om je antwoorden van tevoren voor te bereiden en je inzending vervolgens in één keer te voltooien.
Wanneer je project naar Shopify's eigen oordeel door de voorselectie komt en in aanmerking komt voor verdere overweging, vragen we je om aanvullende gedetailleerde informatie, data en referenties ter ondersteuning van de informatie die je in je inzending hebt verstrekt.
Tijdlijn
Datum | Stap | Beschrijving |
---|---|---|
16 sep | Lancering | Bedrijven die in aanmerking willen komen voor dit proces, kunnen het onlineformulier invullen |
12 okt | Aanmelden kan niet meer | Het onlineformulier wordt uitgeschakeld en bedrijven kunnen zich na 12.00 uur (Pacific Time) niet meer aanmelden |
13 - 22 okt | Beoordeling | Aanvragen worden beoordeeld op baten voor het klimaat, schaalbaarheid, afhankelijkheid van de vrijwillige markt en bijkomende voordelen |
25 okt | Verzoek om uitgebreide informatie |
Kansrijke kandidaten krijgen het verzoek om uitgebreide informatie in te dienen Bedrijven die niet door de voorselectie zijn gekomen, worden hier per e-mail van op de hoogte gebracht |
16 sep
Lancering
Bedrijven die in aanmerking willen komen voor dit proces, kunnen het onlineformulier invullen
12 okt
Aanmelden kan niet meer
Het onlineformulier wordt uitgeschakeld en bedrijven kunnen zich na 12.00 uur (Pacific Time) niet meer aanmelden
13 - 22 okt
Beoordeling
Aanvragen worden beoordeeld op baten voor het klimaat, schaalbaarheid, afhankelijkheid van de vrijwillige markt en bijkomende voordelen
25 okt
Verzoek om uitgebreide informatie
Kansrijke kandidaten krijgen het verzoek om uitgebreide informatie in te dienen
Bedrijven die niet door de voorselectie zijn gekomen, worden hier per e-mail van op de hoogte gebracht