Foto: Shopify Partners via Burst
Veel startende ondernemers maken de fout om te weinig tijd te investeren in een goed financieel plan. Terwijl een goed financieel plan een startende ondernemer in de nabije toekomst juist tijd oplevert. Eén van de beste voorbeelden daarvan is misschien wel het opstellen van een liquiditeitsbegroting. Deze begroting maakt onderdeel uit van je financieel plan en is onmisbaar voor ondernemers die altijd willen weten hoeveel geld er daadwerkelijk op de bankrekening staat.
Inhoud
Liquiditeitsbegroting betekenis
Wat is een liquiditeitsbegroting precies? Een liquiditeitsbegroting of liquiditeitsprognose vertelt je wat de werkelijke inkomsten en uitgaven (incl. btw) van je onderneming zijn, en hoe deze uitgaven drukken op je liquiditeit. Dankzij deze begroting weet je op elk moment van het jaar hoeveel er op je bankrekening staat, en kun je aan de hand daarvan bepalen of en wanneer er voldoende financiële ruimte is om in je onderneming te investeren.
De liquiditeitsbegroting is daarmee anders dan de exploitatiebegroting, waarin de winst (omzet – kosten excl. btw) van het jaar wordt begroot. Je kunt bijvoorbeeld over een heel jaar zwarte cijfers draaien, en toch in het tweede kwartaal onvoldoende geld op de rekening hebben staan om de omzetbelasting te kunnen voldoen. En dat is precies waar de liquiditeitsbegroting overgaat.
Waarom een liquiditeitsbegroting maken?
Weten hoe je er financieel voor staat, is natuurlijk nooit verkeerd, of je nu een startende ondernemer of een oude rot in het vak bent. Met een liquiditeitsbegroting kom je minder snel voor verrassingen te staan en heb je inzicht in de financiële gezondheid van je bedrijf.
Toch wordt de liquiditeitsbegroting vaak geassocieerd met het starten of uitbreiden van een bedrijf, of het opzetten van een nieuw product. Dat komt omdat een liquiditeitsprognose essentieel is in een financieel plan, dat op z'n beurt weer onderdeel is van een ondernemingsplan.
Naast een liquiditeitsprognose bestaat je financiële plan uit: de privébegroting, investeringsbegroting, financieringsbegroting en de exploitatiebegroting.
Een liquiditeitsbegroting opstellen
Een liquiditeitsprognose maken is echt heel eenvoudig. Je begint bij het kiezen van een startpunt en het bepalen van de periode waarover je de prognose wilt maken. Je kunt kiezen voor het opstellen van een liquiditeitsbegroting per kwartaal of per maand, maar hoe kleiner de periode is waarover je wilt gaan begroten hoe preciezer de informatie is die eruit komt.
Als je een startpunt hebt gekozen, 1 januari bijvoorbeeld, stel je vast hoeveel geld er op dat moment op je rekening staat. Vervolgens maak je een lijstje van alle inkomsten en uitgaven die je in die bepaalde maand verwacht: dit noem je een liquiditeitsrekening.
Een voorbeeld van een liquiditeitsrekening. Bron: Kamer van Koophandel
Het enige wat je dan nog hoeft te doen is de inkomsten en de uitgaven (geplande investeringen) bij elkaar optellen, en vaststellen hoeveel geld er vervolgens aan het eind van de maand op je rekening staat. Deze stap herhaal je voor elke maand, waarbij je het eindpunt van de vorige maand als startpunt voor de nieuwe maand neemt.
Een voorbeeld van een liquiditeitsbegroting. Bron: Kamer van Koophandel
Aan de onderkant van de tabel kun je precies zien wanneer en hoeveel je in het rood staat. Een negatief saldo houdt in dat je die maand onvoldoende liquide middelen had om alle rekeningen te kunnen betalen. Zoals je ziet wordt dit door een overschot in de volgende maand gecorrigeerd.
Als uit de liquiditeitsbegroting blijkt dat je over een langere periode onvoldoende liquide middelen hebt, kun je vooraf maatregelen nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verhogen van het kredietplafond bij de bank of afspraken met je leveranciers over een gespreide betaling.
4 Tips voor het opstellen van een liquiditeitsbegroting
- Startende ondernemers vinden het vaak lastig om een liquiditeitsprognose op te stellen omdat ze niet goed kunnen voorspellen wat de uitgaven en de inkomsten zullen zijn. Een post opnemen met onvoorziene kosten kan je daarbij helpen. En, evalueer de begroting gedurende het jaar, dan kun je zien welke kosten je vergeten was en die de volgende keer wel opnemen.
- Heb je een webshop? Vergeet dan niet de eventuele retourzendingen mee te nemen in de begroting.
- Denk aan de btw. Klanten betalen btw aan je, en je moet de btw weer afdragen aan de Belastingdienst. Let daarbij op dat je de btw aan de Belastingdienst afdraagt in de maand/kwartaal dat je de factuur hebt gestuurd, en dat je de btw van de klant vaak pas in een volgende maand ontvangt.
- Houdt rekening met de betaaltermijn van je klanten. Het kan soms even duren voordat je klanten de factuur betalen, gemiddeld duurt dat zo’n 45 dagen.
Waarom de liquiditeitsprognose niet alles zegt
Dankzij een goede liquiditeitsbegroting voor het volgende kwartaal of de volgende maand, ben je het schuiven en puzzelen met facturen, en het beantwoorden van betalingsherinneringen hopelijk kwijt. Een goede liquiditeitsbegroting maakt inkomende en uitgaande geldstromen in één oogopslag duidelijk. Het is daarom echt onmisbaar als je veel in- en uitgaande facturen hebt, en je daardoor niet goed kunt aanvoelen of je over een bepaalde periode wel alle rekeningen kunt betalen.
Maar deze begroting vertelt je bijvoorbeeld niet hoeveel winst je maakt, er staan geen afschrijvingen op en het zegt niks over het eigen of vreemd vermogen van je onderneming.
Deze cijfers komen naar voren in de vier andere deelbegrotingen die gezamenlijk het financieel plan vormen: de privébegroting, investeringsbegroting, financieringsbegroting en de exploitatiebegroting. Met een volledig financieel plan weet je altijd precies hoe je onderneming er financieel voorstaat en voorkom je vervelende verassingen.
Meer informatie over het opstellen van een financieel plan en de andere individuele begrotingen vind je hier. Ben je van plan om je eigen webshop te beginnen? Lees dan ons stappenplan voor het starten van een webshop in het algemeen of ons stappenplan voor het beginnen van je eigen Shopify-webshop!
Ook interessant: De belangrijkste investeringsmomenten voor groeiende bedrijven
Over de auteur
Jos de Groot is copywriter en digital nomad. Zijn teksten komen regelmatig vanaf een tropisch, wit strand met kraakhelder blauw zeewater.
Meer lezen
- 5 tips voor een optimale magazijninrichting voor je webshop
- Zo helpt business intelligence jouw webshop groeien (BI-tools uitgelicht)
- Retourneren- zo maak je een beleid waar jij én je klanten blij van worden
- De geheime wapens van omzetgroei- frequentie, gemiddelde orderwaarde en conversie
- Een SWOT-analyse maken doe je zo (stappenplan en SWOT voorbeeld)
- Waarom Rosefield Watches open source inruilde voor een SaaS platform
- Tijd voor de belastingaangifte- 5 vragen en antwoorden over de zelfstandigenaftrek
- Dit kunnen chatbots wel (en niet) doen voor je webshop
- Meer omzet genereren- de kracht van schaarste en urgentie
- Internationaal verzenden- hoe e-fulfilment je kan helpen met de nieuwe regels