Gratis hulpmiddelen

Bedrijfsnaam-generator

Vind de perfecte naam voor je bedrijf en claim het domein in een handomdraai.

Bedrijfsnaam zoeken
Banner met cartoonafbeeldingen voor gratis tools van Shopify voor kleine ondernemingen

Beschrijf je merk in één woord. Typ dat woord als zoekopdracht in de bedrijfsnaam-generator.

Zorg dat je met deze tool geen inbreuk maakt op de handelsmerken van andere bedrijven

Zoeken

Doorzoek de bedrijfsnaam-generator van Shopify meteen op de beschikbaarheid van domeinen.

Selecteren

Kies uit de automatisch gegenereerde naamideeën een domein voor jouw bedrijf.

Verkopen

Ga vanuit de bedrijfsnaam-generator rechtstreeks naar onze gratis proefversie van 14 dagen.

Bedenk binnen 10 seconden een naam voor je bedrijf

In 10 seconden je eigen bedrijfsnaam vinden met de bedrijfsnaam-generator

Het kan jaren duren om een succesvol merk te ontwikkelen, maar je kunt binnen enkele seconden een creatieve bedrijfsnaam verzinnen. Met de gratis bedrijfsnamen-generator van Shopify kun je een naam bedenken voor je bedrijf, de bijbehorende domeinnaam claimen en je eigen bedrijf starten – en dat allemaal in een paar klikken.

Hoe bedenk ik een naam voor mijn bedrijf?

Het is niet zo eenvoudig om een passende naam te vinden voor een nieuw op te richten bedrijf. Er zijn veel leuke bedrijfsnamen, en omdat elke potentiële naam voor- en nadelen heeft, blijf je al snel eindeloos analyseren en nadenken. Soms komt er meteen een originele bedrijfsnaam bij je op. Maar vaak is dat niet het geval.

Als je hulp nodig hebt om een goede naam te bedenken voor je bedrijf, is onze naam-generator de perfecte tool. De naamgenerator van Shopify genereert binnen enkele seconden een lijst met potentiële bedrijfsnamen. Maar hoe bepaal je welke naam je het beste kunt kiezen? Dat hangt af van je merk.

Je naam is het eerste dat klanten van je merk herkennen. Met de beste producten, een perfecte service en pakkende marketing kom je een heel eind om merkloyaliteit op te bouwen⁠– maar dat is niet voldoende als klanten je naam niet kunnen onthouden.

Als je bedrijfsnaam blijft hangen bij klanten, heeft dat een grote invloed op hoe zij jouw bedrijf zien. Elke fase van de marketing-funnel, van het aantrekken van nieuwe klanten tot het terugwinnen van loyale klanten, hangt nauw samen met hoe snel een potentiële klant je naam onthoudt.

Een bedrijfsnaam kiezen uit de bedrijfsnamenlijst van de namen-generator kun je dus niet overhaast doen. Dat betekent niet dat je urenlang moet tobben over de voor- en nadelen van elke optie. Op een gegeven moment zul je toch een besluit moeten nemen om verder te kunnen. Maar voordat je zomaar een random naam kiest, is het belangrijk om de voorgestelde namen te controleren op hun branding-potentieel.

Onze merknaam-generator geeft je een breed scala aan potentiële merknamen en domeinen, maar jij bepaalt welke naam het beste bij jouw bedrijf past. Het is niet altijd eenvoudig te bepalen wat de beste naam is, maar als je een naam zoekt voor jouw bedrijf, sommen we hier een paar factoren op om rekening mee te houden:

Duidelijkheid: Een eenvoudige, duidelijke en directe naam blijft veel beter hangen bij klanten. Als klanten je bedrijfsnaam in eerste instantie niet meteen begrijpen, zullen ze het minder snel onthouden. Goede bedrijfsnamen hebben niet veel uitleg nodig.

Onze naamgenerator voor webshops is ontwikkeld met de eenvoud van een effectief merk in gedachten. Als je de generator voor winkelnamen gebruikt, word je gevraagd om je merk in één woord te beschrijven. Is je merk grappig of eerlijk?

Branding: Je naam vormt de basis voor alle besluiten die je later neemt voor de ontwikkeling van je merk. Je logo, slogan en waardepropositie kun je later nog aanpassen, maar het is heel lastig om je naam te veranderen zonder dat dit ten koste gaat van de kracht van je online merk.

De naam moet eenduidig zijn, maar ook flexibel voor als je later een iets andere richting in wilt slaan. Namen die te specifiek zijn of rechtstreeks naar een bepaald product verwijzen, kunnen later nadelig zijn. Bedenk ook of potentiële namen rekening houden met het groeipotentieel van je bedrijf en de mogelijke uitbreiding naar verwante branches.

Uniekheid: Klanten onthouden een naam niet als hij niet onderscheidend is. Als je wilt dat klanten je onthouden, moet je jezelf onderscheiden van je concurrentie en dat begint met een pakkende en originele naam. Als de naam van een start-up de aandacht van een klant trekt, zal hij die naam onthouden.

Beschikbaarheid: Tot slot moet je controleren of je bedrijfsnaam nog niet bezet is. Als een ander bedrijf dezelfde naam (of een vergelijkbare naam) heeft, brengt dat niet alleen juridische risico's met zich mee, maar kan dat verwarrend zijn voor je klanten en bovendien schadelijk voor je online reputatie.

Hetzelfde geldt voor je domeinnaam. Je domeinnaam moet even makkelijk te onthouden zijn als je bedrijfsnaam en bovendien goed bij je merk passen. Als je een naam hebt gekozen, claim dan zo snel mogelijk een bijpassend beschikbaar domein.

Snel domeinnamen vinden met de bedrijfsnaam-generator van Shopify

Als je onze generator voor bedrijfsnamen gebruikt, worden binnen enkele seconden originele en beschikbare domeinnamen weergegeven. Vind in een paar klikken de perfecte domeinnaam voor jouw merk.

Doorzoek de bedrijfsnaam-generator per branche

Populairste bedrijfsnamen voor schoonheid en kleding

Populairste bedrijfsnamen voor huis en wonen

Populairste bedrijfsnamen voor gezondheid en lifestyle

Populairste bedrijfsnamen voor eten en drinken

Populairste bedrijfsnamen voor diensten, vaardigheden en andere ideeën

FAQ


De bedrijfsnaam-generator biedt in drie eenvoudige stappen onmiddellijke suggesties:

  • 1. Bedenk een woord dat jouw merk het beste omschrijft
  • 2. Typ het woord in het veld van de bedrijfsnaamgenerator
  • 3. Klik op de knop “Namen genereren”

Dat is alles! Je hebt nu 100 mogelijkheden om uit te kiezen of als inspiratie te gebruiken.


De bedrijfsnaam-generator kan door iedereen gratis worden gebruikt. Je kunt zoveel zoekopdrachten invoeren als je wilt. Laat je inspireren door de creatieve, pakkende namen die de bedrijfsnaam-generator voorstelt voor jouw bedrijf. Vertel anderen ook over de gratis domeinnaam-generator van Shopify.


Pakkende bedrijfsnamen zijn origineel, uniek en makkelijk te onthouden. Overweeg een aantal van de volgende methoden tijdens het brainstorm over een naam voor je merk:

  • - alliteratie
  • - acroniemen
  • - rijm
  • - woordspelingen
  • - afkortingen
  • - symboliek
  • - personifieer je product

Een goede bedrijfsnaam moet niet te specifiek zijn. Dat is om te voorkomen dat je aan een bepaalde categorie gekluisterd bent en jezelf beperkt als je in de toekomst wilt uitbreiden naar gerelateerde producten of sectoren.

Een goede bedrijfsnaam moet gemakkelijk uit te spreken zijn. Je wilt niet dat klanten over je naam struikelen of problemen hebben om je domeinnaam te vinden via een zoekopdracht.

Het allerbelangrijkste is dat je controleert of de bedrijfsnaam nog beschikbaar is. Hoe pakkend je bedrijfsnaam ook is, als er al een bedrijf met die naam geregistreerd is, dan heb je pech.


Je bedrijfsnaam moet goed bij je merkidentiteit passen. Hier zijn vijf dingen om rekening mee te houden bij het bedenken van een naam voor je start-up.

  • 1. Beschrijft de naam wat je doet?
  • 2. Begrijpen mensen via deze naam waar je product om draait?
  • 3. Is de naam gebaseerd op een waarde waar je merk voor staat?
  • 4. Is de naam pakkend en makkelijk te onthouden?
  • 5. Maakt de naam inbreuk op de naam van een ander merk?

Schattige bedrijfsnamen kunnen krachtige emoties oproepen. Maar een schattige bedrijfsnaam is niet geschikt voor alle soorten bedrijven.

Een winkel die hardware of kantoorbenodigdheden verkoopt, zal zichzelf bijvoorbeeld niet snel als "schattig" identificeren.

Bedrijven die gericht zijn op handwerk, mode, baby's, speelgoed en huisdieren kunnen hun merkimago misschien juist wel een boost geven met een schattige bedrijfsnaam.

Hier volgen wat voorbeelden van echte merken (en hun producten) die voor schattige bedrijfsnamen hebben gekozen:

  • - Disney (entertainment)
  • - Huggies (luiers)
  • - Ollie (hondenvoer)
  • - Kidly (babykleding)
  • - Crunchie (chocolatereep)
  • - Sweethearts (snoep)
  • - iCandy (kinderwagen)
  • - Hamleys (kinderspeelgoed)

Als je schattige bedrijfsnamen wilt bedenken, probeer dan het volgende:

  • - Gebruik een woord dat op -tje eindigt (bijv. knuffeltje vs knuffel)
  • - Gebruik bijvoeglijk naamwoorden of dingen die met iets schattigs geassocieerd worden (bijv. hartje, zoet, liefde, lief, etc.)